Concordia

Zespół TOYA DESIGN zajął I miejsce w konkursie architektonicznym na koncepcję budynku biurowo-usługowego wraz z zagospodarowaniem terenu w sąsiedztwie drukarni „Concordia” w Poznaniu przy zbiegu ulic Zwierzynieckiej, Roosevelta i Bukowskiej.

 

Komentarz do artykułu w Gazecie  Wyborczej

pt. "Wieżowiec Bałtyk będzie wyglądał inaczej"  [zobacz]

 

Konkursowy opis koncepcji  [zobacz]

 

Prasa o nas:

Gazeta Wyborcza
Głos Wielkopolski

 

 

IDEA

 

Projektanci jako punkt wyjścia do zmierzenia się z zadaniem konkursowym przyjęli spojrzenie od środka placu, który ma powstać pomiędzy nowo projektowanym budynkiem, a Centrum Designu powstającym w Concordii.

 

Ten plac, jego rozstrzygnięcie przestrzenne, jest kluczem do pozostałych rozwiązań projektowych.

 

Traktujemy plac jako zależne od Wielkopolskiego Centrum Designu zewnętrzne FORUM – miejsce spotkań, dyskusji i wydarzeń, które niejako zostaje „obudowane” obiektem o wielorakiej funkcji, stając się wewnętrznym dziedzińcem dla obu obiektów, łącząc design i biznes, projektantów i odbiorców, producentów i konsumentów na wspólnej płaszczyźnie w możliwe dosłownym tego słowa znaczeniu.

 

 

 

 

Architektura w dialogu z odbiorcą

 

Nasze rozwiązanie przestrzenne, na które składa się w równej mierze stara zabytkowa drukarnia Concordia, mieszcząca Wielkopolskie Centrum Designu, jak i budynek biurowo – usługowy oraz amfiteatralny plac z dominującym nad nim filarem i zadaszeniem nie powinno pozostać w percepcji widza obojętne.
Odnosimy się w naszym projekcie zarówno do pamięci mieszkańców Poznania, przywracając do życia kino „Bałtyk” (z impresją na elewacji na temat słynnego neonu Mieczysława Skrobackiego i Antoniego Rzyskiego), jak i do ich wyobraźni – ustawiając w centralnej części placu rzeźbę – budowlę o wyraźnie personifikujących cechach.

 

Nie szukamy dla naszego projektu innego uzasadnienia jak znalezienie formy do założeń, jakie przyjęliśmy przed przystąpieniem do projektowania.
Stworzenie jednorodnego kompleksu funkcjonalnego zaprojektowanego „od środka” jest stricte designerskim podejściem.

 

Człowiek stojący w centrum tego założenia - ten dosłowny – każdy z odbiorców – ma pełną świadomość, że zaprojektowana przestrzeń została stworzona dla niego i jemu zadedykowana.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aby to miejsce maksymalnie przybliżyć odbiorcy – centrum placu jest położone na poziomie -1, wspólnym z poziomem pasażu pieszego, biegnącego pod rondem Kaponiera. Stamtąd pieszy niejako „po drodze” zostaje „wciągnięty” w sam środek wydarzeń odbywających się na placu. Plac wznosi się amfiteatralnie od areny głównej do poziomu ulicy stanowiąc miejsce odpoczynku, ale też stając się teatrem zdarzeń.
Plac na poziomie „0” nie może być ukryty dla oczu widza. Dlatego unosimy budynek na filarach ponad plac na możliwie maksymalnej długości odsłaniając zabytkowe mury Concordii. Na osi wschodniej dodatkowo „rozsuwając” budynek na dwie części i ukazując gmach Centrum Designu w jego pełnej wysokości.

 

Pozorną utratę parteru o zwykle handlowej funkcji rekompensujemy sprowadzeniem handlu na poziom -1, czyli do naturalnie właściwego poziomu komunikacji ruchu pieszego pod rondem Kaponiera.
Obiekt całą bryłą zagłębia się w ziemię. Zejście pod rondo odbywa się wzdłuż elewacji – budynek otoczony jest szczeliną niczym „fosą” wzdłuż całej jego długości. Tym samym poziom -1 posiada doświetlenie światłem dziennym, a budynek zyskuje na „lekkości” .
Wjazd i wyjazd z poziomu -1 oraz -2, gdzie znajdują się parkingi jest zlokalizowany od strony ul. Zwierzynieckiej.
Budynek otaczający swobodnie półkoliście centralny plac dostosowuje się swoją zewnętrzną bryłą do granic działki. Otaczające wewnętrzną elewację balkony są doskonałym miejscem widokowym dla odbywających się w centrum placu wydarzeń.

 

zmień tło
 
CMS by Quick.Cms